Cushman & Wakefield ha presentat recentment l’estudi  “Marketbeat Hospitality – informe d’actius hotelers” que s’elabora a través d’una enquesta realitzada a més de 100 cadenes hoteleres, nacionals i internacionals, amb presència a Espanya. El resultat permet analitzar la composició de les carteres d’actius dels diferents grups hotelers, fet que ajuda a entendre quina és l’evolució dels models de negoci, les estratègies d’inversió i expansió i les tendències de futur de la indústria hotelera.

Respecte als models de negoci, l’any 2018 el 37% dels actius hoteleres es mantenen en propietat, mentre que el 36% estan en règim de lloguer, 23% en gestió i el 10% en model de franquícia.  Aquests resultats demostren que els models anglosaxons estan penetrant però que el mercat espanyol manté la seva estructura tradicional, marcada pel lloguer, amb una component de variable important, en el qual els hotelers segueixen sent els que assumeixen la major part del risc en el negoci.

L’any 2018 els contractes de lloguer van augmentar un 22% respecte a 2017 i la tendència des de 2013 és que els hotels en lloguer i propietat estan augmentant mentre que el model de management s’ha estancat i, en canvi, es redueix el pes de la franquícia.

El mercat d’inversió hotelera

Segons les dades del nostre estudi, el preu mitjà per habitació en les operacions de compra s’ha situat en 152.000€ i en les operacions de venda en 121.000€.  Les xifres demostren que el valor dels actius segueix en un cicle alcista, pujant preus en les zones prime de ciutats com Madrid i Barcelona. També aquest any hem registrat una major diversificació geogràfica ja que mentre que el 73% de les operacions han tingut lloc a Espanya, un 17% s’han tancat en altres països de la Unió Europea i resta d’Europa.

Perspectives i tendències

El capital sempre analitza les millors opcions en base al cicle de la inversió i, en aquest moment, les millors condicions s’estan donant en determinats destinacions de vacances a primera línia de platja i en ciutats mitjanes on s’estan aconseguint de nou nivells d’ocupació alts en llocs cèntrics gràcies a la recuperació del turisme nacional i el client corporatiu.

Les Socimis i els fons d’inversió seguiran liderant les operacions corporatives. Al 2019, considerem que és poc probable que es tanquin operacions de grans portafolis, però preveiem un mercat actiu en operacions de caràcter individual, amb una selecció dels actius més grans. Aquestes transaccions les podem trobar tant a l’àmbit urbà (Zaragoza, Alicante, Córdoba, Granada…), com vacacional (Costa Blanca, Costa de Almería, Costa de la Luz…).

www.cushmanwakefield.es/en-gb/research-and-insight/2019/marketbeat-hospitality

Bruno Hallé

Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPAÑA

www.cushmanwakefield.es