Fa pocs dies vam presentar el Baròmetre del Sector Hoteler, un estudi que elaborem conjuntament Cushman&Wakefield i STR amb els principals indicadors de la indústria, principalment ocupació, ADR (preu mig per habitació ocupada) i RevPAR (ingressos per habitació disponible). El tancament de l’any 2019 confirma la recuperació de Barcelona després del sotrac, curt però intens, posterior als fets de l’1 d’octubre de 2017.

Les raons de l’èxit s’expliquen per la força del destí Barcelona, tant del segment oci com MICE. En els darrers anys també l’entrada de nova oferta ha disminuït com a conseqüència de la moratòria hotelera iniciada l’any 2015 i, en paral·lel, les autoritats municipals han començat a lluitar contra el frau dels allotjaments turístics il·legals. Aquest estancament de l’oferta (parlem sempre del centre ciutat perquè a la perifèria cada cop hi ha més projectes hotelers) ha fet que, mentre l’ocupació augmenta lleugerament, hem vist com els ingressos i els preus ho fan de manera notable.

Els hotels de Barcelona han tancat 2019 amb un RevPAR de 115€, mentre que al 2018 era de 103€. Respecte al preu mig per habitació, l’ADR, ja arriba als 146€, una xifra que el situa com el tercer mercat per preu de l’Estat, només per darrera de Marbella i San Sebastián, que tenen unes característiques específiques. Si comparem amb Madrid, el RevPAR de la capital va arribar als 91€ i l’ADR als 120€, amb un creixement espectacular durant tot l’any.

Les perspectives per 2020 és que el mercat pot mantenir-se en nivells similars als de 2019 amb lleugers increments. El sector hoteler, com qualsevol indústria, està també subjecte a possibles conjuntures inesperades, com estem vivint aquests dies amb l’epidèmia del coronavirus, que té efectes globals sobre el moviment de persones. L’efecte sobre el Mobile, per exemple, ha estat inevitable. Si exceptuem aquests elements impossibles de predir, el mercat hoteler de Barcelona ha de seguir funcionant amb un ritme alt. Serà també interessant veure l’entrada de nova oferta a la ciutat com ME Barcelona, el primer Hyatt Regency o el Paxton Hotel. I, com no, comprovarem per fi si el Brexit té algun efecte sobre l’arribada de viatgers britànics a la ciutat.

         Bruno Hallé                                                  

Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPANYA

 www.cushmanwakefield.es/es-es