Fa uns dies vam donar a conèixer els resultats del Baròmetre del Sector Hoteler que elaborem conjuntament Magma HC i STR per Espanya. El tancament de 2018 ens deixa una Barcelona que ha aconseguit un rendiment de certa estabilitat tot i que per sota de 2017, amb una ocupació del 78% (-0.9%), ADR de 138 € (-3.2) i RevPAR de 105 € (-4.1%).

Aquesta caiguda s’ha moderat en els últims mesos de l’any, millorant les xifres respecte a l’últim trimestre de 2017, malgrat que cal també contextualitzar ja que el darrer trimestre de 2017 va ser molt complicat pels esdeveniments polítics que tots coneixem. Aquest és un any que serà clau i pensem que Barcelona respondrà positivament al repte. Malgrat que la situació política segueix sent complicada i entrem en un nou cicle electoral que acabarà amb eleccions generals abans o després, la ciutat ha mantingut durant aquests any la capacitat d’atraure visitants internacionals.

Al conjunt de Catalunya, el número de visitants internacionals gairebé s’ha doblat des de l’any 2011 i la despesa per turista també s’ha incrementat un 87,9% en el mateix període de temps. Tot i la lleugera davallada, els hotels de Barcelona segueixen sent els que més ingressen per habitació d’Espanya en el conjunt de l’any si exceptuem un destí com Marbella que té les seves pròpies peculiaritats.

Mobile World Congress

Aquest mes de febrer ja comença amb el plat fort del Mobile World Congress, que serà novament un èxit i, a la vegada, esperem que serveixi per consolidar una imatge de normalitat i seguretat que és clau per seguir organitzant a la ciutat grans esdeveniments que fugen de contextos de crisi. El turisme MICE ha de seguir sent un puntal pel creixement i, a la vegada, per la reorganització dels fluxos turístics a la ciutat, desenvolupant nous espais com són els districte de Poble Nou o ciutats metropolitanes como l’Hospitalet o Viladecans, que han aprofitat la moratòria decretada a Barcelona per generar un clima positiu envers al turisme construint nous hotels i ampliant la seva oferta.

Barcelona ha de seguir lluitant per reconstruir una imatge i necessita que tots els actors implicats remin en la mateixa direcció per tal d’invertir en promoció de manera estratègica i eficient, generant un estat d’ànim positiu que millori la imatge tant pel visitant com pels inversors. Tenim un potencial enorme per fer-ho i només cal deixar de banda dogmatismes a tots els bàndols per poder aconseguir que Barcelona torni a liderar al 2019 el creixement turístic a l’Estat espanyol.

Albert Grau

Soci fundador

MAGMA HC

www.magmahc.com