Quan comença un nou any és comú que ens plantegem nous propòsits a nivell personal, i també podem fer-ho en l’àmbit empresarial. El sector hoteler penso que té reptes estratègics que seran clau per garantir que el cicle alcista dels darrers anys pugui allargar-se alguns anys més.

Les companyies hoteleres són cada cop més conscients de la importància de gestionar la sostenibilitat. En aquest àmbit les grans marques han donat un pas endavant en els darrers anys que hauria de servir per implicar al conjunt del sector. Un exemple és Meliá Hotels International que ha estat nomenada la companyia hotelera més sostenible del món a l’obtenir la màxima puntuació de la indústria turística mundial en l’últim Corporate Sustainability Assessment (CSA) de SAM, una avaluació anual de les pràctiques de sostenibilitat de més de 4.700 empreses.

A Catalunya també tenim exemples d’hotels independents que han apostat per la sostenibilitat com a tret diferencial, com el Mas Salagros o el Casa Albets (a les fotos), entre d’altres. I entre les cadenes independents de mida mitjana cada cop es pensa més en clau sostenible. L’estratègia de la RSC en el seu conjunt hauria de ser un vector de sentit pel sector, de cara a vertebrar una oferta global turística que interpreti quins són els elements clau. Aquesta estratègia comuna l’hem vist duta a terme a Astúries, que aquest any ha estat escollit entre els 52 llocs del món a visitar al 2020 pel “New York Times”. El diari ha prioritzat en la seva selecció aquells destins amb sensibilitat vers el desenvolupament sostenible.

Aquesta actitud responsable és també un element de competitivitat empresarial. En aquest sentit les iniciatives que es duguin a terme han de ser realistes i coherents amb la filosofia dels hotels. A part de realistes i coherents, les empreses també han de ser consistents per evitar la sensació del “green washing”. En aquest línia, val la pena destacar l’anunci que fa pocs dies va fer la gestora de fons més gran del món, Blackrock, al respecte de què només es planteja invertir en empreses que tinguin la sostenibilitat com a eix de la seva estratègia.

Les fires Fitur y HIP, dos punts de trobada clau pel sector, deixen palès en els seus programes de conferències i activitats que la sostenibilitat és un tema clau. En definitiva, el sector mira de respondre a una necessitat real per tots els seus “stakeholders”, ja siguin proveïdors, professionals, inversors, clients, administracions o societat.

Albert Grau

    Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPANYA

www.cushmanwakefield.es/es-es