Els fluxos d’inversió han dirigit els seus interessos durant els darrers anys a hotels ja existents i amb operativa al mercat. Han estat habitualment operacions on els fons d’inversió i les socimis han tingut un paper clau comprant en una sola operació un portafoli de diversos hotels a preus competitius.

D’aquesta manera els bancs han pogut eliminar de les seves carteres actius hotelers que no formen part de la seva estratègia però que gestionaven des de 2007 a causa de la crisi econòmica. Durant aquests anys la inversió mirava poc cap als projectes “greenfield”, és a dir, fets des de zero o gairebé on el primer pas és la compra d’un solar o d’un edifici obsolet, per tal de posar en marxa un equipament hoteler que, posteriorment, serà gestionat per un operador.

Aquesta figura d’inversor, que en certa forma és la més tradicional, està tornant al mercat per dues raons. La primera, perquè els inversors consideren que els preus dels actius hotelers comencen a ser alts i això redueix el seu atractiu i, la segona, que ja no hi ha molts portafolis a la venda i en canvi segueix havent molt interès inversor per entrar al mercat espanyol, tant a urbà com a vacacional.

Com que el mercat immobiliari està en un cicle alcista, els promotors i inversors tradicionals han tornat a posar els seus ulls en el desenvolupament de nous hotels. Aquests inversors immobiliaris, a diferència del que havia passat molt sovint abans de 2007 durant el boom de la construcció, coneixen ara el mercat hoteler, s’assessoren i analitzen les operacions abans de prendre les decisions i això fa que el mercat pugui absorbir els nous actius perquè són interessants pels operadors, primer, i també per un possible comprador un cop l’actiu entra en funcionament.

D’aquesta manera, l’inversor en un projecte “greenfield” hoteler pot aspirar a rendibilitats superiors a les d’operacions de compra d’hotels ja existents perquè, no hem d’oblidar-ho, també està assumint un risc molt superior. Aquesta realitat fa que torni a haver-hi interès en solars de bona ubicació tant al litoral, especialment en primera línia de platja, i en destins urbans on els ritmes d’ocupació dels darrers anys estan en creixement per la recuperació del turisme nacional i el corporatiu.

Un molt bon exemple d’aquest tipus de projectes és el que ha protagonitzat el grup inversor ActivumSG per la construcció d’un hotel a Sant Adrià del Besòs, al litoral barceloní, que serà operat per la marca Hard Rock International en un contracte de llarg termini. El compromís pel qual ja tenen els permisos municipals passa per construir un complex de 32.000 metres quadrats a la zona propera al Port Fòrum que suposarà una inversió aproximada de 200 milions d’euros. El dinamisme de la indústria fa que els projectes “greenfield” cobrin tot el sentit per obtenir majors rendibilitats i, per tant, seria lògic pensar que en seguirem veient en els propers mesos i anys.

Albert Grau

Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPAÑA

www.cushmanwakefield.es