Fa uns dies, Cushman & Wakefield juntament amb la firma legal CMS va fer públic l’informe “Hotel Investment in the Iberian Peninsula” en el que recollíem les principals dades i indicadors sobre l’evolució del mercat hoteler tant a Espanya com a Portugal. Entre elles, la constatació que el 2018 va ser un any molt bo en atracció d’inversió en el conjunt del país, ja que van arribar 3.700 milions d’euros.

D’aquests, Catalunya va registrar operacions per valor de 144 milions d’euros, incloent 80 milions a Barcelona. La dada està lluny de Madrid on van tancar-se 8 operacions durant l’any per un valor de 557 milions d’euros tot i que, d’aquests, 220 milions pertanyien a un únic moviment, la compra del Edition Madrid Hotel per part de YTL.

A aquestes alçades de 2019 ja tenim la certesa de què serà molt difícil que es puguin arribar a aquestes xifres per diverses raons, però la principal és que ja no hi ha al mercat portafolis de diversos hotels suficientment atractius com sí hi havia als exercicis de 2018 i 2017.

Aquesta falta de portafolis fa que les operacions hagin evolucionat cap a l’adquisició d’hotels independents (alguns d’ells poden ser el que en argot es coneix com “the cherry on the cake”) i també estem veient projectes de compres de solars i terrenys que poden generar al final del procés un rendiment més elevat, en consonància amb el risc que també és més elevat.

Ara mateix, la mirada inversora se situa en les zones costeres on segueix quedant espai per operacions que impliquen habitualment un reposicionament de producte. Aquestes operacions també acostumen a passar a destinacions que busquen un nou perfil de producte turístic per atraure segments de turistes que, fins ara, arribaven només pel reclam del “sol i platja”.

Pel que fa a Barcelona, els inversors estan estudiant al detall qualsevol operació perquè l’increment de preus de venda dels hotels dels darrers anys fa que el rendiment per l’inversor no sigui tan alt, tot i que a canvi hi ha operacions que tenen molta significació pel valor intrínsec de l’actiu. La moratòria també ha contribuït a aquest increment de preus, a la vegada que convida als inversors a mirar a la zona metropolitana com demostra l’activitat hotelera a  Sant Adrià de Besòs, Badalona o L’Hospitalet, on es preveu que hi hagi 3.000 noves places hoteleres al 2021.

L’estudi de Cushman & Wakefield també ajuda a veure com Portugal està interessant als inversors, ja que mentre al 2018 s’invertien 226 milions d’euros en el que portem d’any ja s’han invertit 469 milions. Actualment, el capital estudia molt bé cada operació i aquests inversors institucionals, que són responsables del 68% del volum invertit, executen les seves accions amb la vista fixada en les expectatives de rendiment.

Albert Grau

 Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPANYA

www.cushmanwakefield.es/es-es