El segment hoteler no ha deixat mai d’evolucionar per adaptar-se als nous temps. Fixar reptes de futur forma part del dia a dia d’aquesta indústria, identificant les possibilitats de millora. Potser el vacacional ha estat el segment al que més li ha costat apostar al llarg del temps per aquesta evolució però, a hores d’ara, estem veient molts exemples d’hotels que estan dissenyant propostes innovadores.

Cada vegada són més els hotels que adopten l’estratègia del “customer centricity” per alinear la comercialització del producte que ofereixen amb les necessitats i demandes concretes del seu públic. Es tracta d’analitzar i conèixer al client per oferir-li un vestit a mida. Segmentar la demanda i dividir-la en grups en funció d’unes característiques comunes, ajuda a definir l’estratègia. D’aquesta manera, els hotels detecten sobre quin tipus de clients convé fer un major esforç comercial.

Avui dia la indústria hotelera de vacances ja no es limita a oferir a l’hoste un producte estereotipat. El client persegueix amb freqüència l’experiència única i els models a la carta són cada vegada més habituals. Un cas singular és l’hotel que l’ex ciclista rus Kolobnev ha projectat per a esportistes a Alacant. O a nivell de grans cadenes, el reposicionament de marques dut a terme per Meliá Hotels International en la línia de Sol Hotels & Resorts amb conceptes com Sol House, dirigit a millenials, o Sol Katmandú, que uneix resort i parc temàtic.

Cada vegada són més els negocis que aposten per un sector més concret com l’ecoturisme, que persegueix tenir especial cura de l’entorn natural. Són hotels que aposten per les energies renovables, per l’ús de la tecnologia LED o pel reciclatge, i aquest argument és la seva principal font de venda unida moltes vegades a serveis de wellness, com succeeix en el Ecoresort de Mas Salagrós a Vallromanes, prop de Barcelona.

Com també han crescut els allotjaments que segmenten al client i estan basats en el concepte de l’only adults, i també trobem allotjaments destinats a públics amb unes característiques molt específiques, com aquells que busquen atreure persones amb una tendència sexual determinada.

El que és evident és que els bons hotels de vacances ja no venen habitacions sinó experiències personalitzades per al moment més especial de l’any. Un avantatge d’aquesta especialització és que els serveis poden ser a més compartits per clients que no són directament de l’hotel, especialment a les zones comunes, com el restaurant, el gimnàs o l’spa, accessibles per al públic general.

Bruno Hallé

Soci fundador

MAGMA HC

www.magmahc.com