La sentència del procés i els esdeveniments posteriors van fer témer per la imatge de Barcelona a l’exterior i el seu possible efecte en el sector hoteler. La realitat és que el 14 d’octubre la primera reacció ciutadana va ser una protesta a l’aeroport similar a les que vam veure fa uns mesos a Hong Kong i que va tenir un gran ressò als mitjans de comunicació internacionals.

Malgrat aquesta realitat, el tancament d’octubre demostra que els indicadors gaudeixen d’una bona salut, perquè tant el preu mitjà per habitació ocupada (ADR) com els ingressos mitjans per habitació disponible (ADR) van pujar un 9% i un 7% respectivament, en relació al mateix mes de l’any 2018. Per contra, l’ocupació va baixar un 2%.

En analitzar els diferents segments hotelers, també s’han registrat bons resultats en RevPAR amb un doble dígit de creixement en la categoria Upscale (+ 10,2% fins als 194 €), Upper Midscale (+ 12,2% fins als 143 €) i Midscale & Economy (+ 10,5% fins als 106 €), segons les dades recollides pel Baròmetre del Sector Hoteler elaborat conjuntament per STR i Cushman & Wakefield.

Aquestes xifres positives s’expliquen per la celebració d’importants esdeveniments com ESMO 2019 (European Society for Medical Oncology), EANM 2019 (European Association of Nuclear Medicine) i UEG Week 24/7 (United European Gastroenterology) que van tenir lloc durant el mes d’octubre. Aquest fet no fa més que ratificar que els visitants d’aquest segment són fonamentals per a l’estratègia de la indústria hotelera a Barcelona i caldrà veure com evoluciona aquesta tipologia de turisme en els propers mesos.

Tot i que actualment podem ser moderadament optimistes, a la vegada, la ciutat ha de seguir treballant per garantir que la seva imatge internacional segueixi sent atractiva. No és una tasca senzilla perquè hi ha molts factors que no es poden controlar, però la col·laboració públic – privada és un element que en les actuals circumstàncies és encara més important. En tot cas, la solidesa del sector, l’atractiu de la ciutat i la força turística segueixen sent un actiu de Barcelona malgrat les dificultats.

Bruno Hallé

Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPANYA

www.cushmanwakefield.es/es-es