Bruno Hallé
Soci fundador de MAGMA HC

La funció de l’Hotel Asset Manager (HAM), Gestor d’Actius Hotelers, es va començar a institucionalitzar fa aproximadament 20 anys quan les grans cadenes hoteleres i fons d’inversió van dividir clarament els seus objectius entre la inversió en establiments hotelers i la gestió dels mateixos. A partir d’aquest moment, l’HAM apareix com una figura d’àrbitre que protegeix els interessos del propietari de l’actiu immobiliari.

L’Asset Management acostuma a dur-lo a terme una consultora externa que ha de tenir un gran coneixement de la gestió hotelera per poder participar en els elements clau de decisió que ajudaran a incrementar la rendibilitat, a més de ser experta també en la gestió d’actius immobiliaris. Un bon HAM és aquell que sap ser equidistant entre l’objectiu de l’inversor i els interessos de l’operador, que ha de ser competitiu en el mercat per augmentar els seus ingressos anuals i així poder respondre al contracte que ha signat amb l’inversor.

Quan un hotel és operat mitjançant un contracte de management, el paper de l’HAM és gairebé imprescindible perquè servirà com a balança per als interessos de les dues parts, oferint  assessorament no només en els aspectes directament vinculats amb el negoci hoteler, assessorant al operador i la propietat, sinó també en qüestions d’estratègia comercial, de recursos humans, de reposicionament de l’actiu etc. Si el contracte d’explotació segueix el model de franquícia, el paper del HAM és igualment important per al propietari per assegurar que la gestió es realitza adequadament. Finalment, un contracte de lloguer més variable també permet introduir una funció de HAM però de forma més lleugera, sense tanta capacitat d’intervenció com sota el paraigua del management.

A Magma HC considerem que el millor HAM és aquell que posseeix coneixement global del mercat hoteler des del punt de vista estratègic de posicionament i valor de l’actiu i d’explotació de producte, el que permet aportar valor en decisions com estat de les instal·lacions, definició de l’oferta, gestió comercial, etc. La seva funció és incrementar el valor de l’actiu i determinar també quin pot ser el millor moment per vendre o comprar un hotel i obtenir la màxima rendibilitat. En el cas de la venda, ajudarà a aconseguir la màxima rendibilitat i, en el cas de la compra, a planificar al detall la rendibilitat futura sabent veure el recorregut. Per a això és indispensable tenir coneixements específics del sector hoteler i, alhora, tenir la capacitat pluridisciplinar per definir estratègies de posicionament i valor, per treure el màxim rendiment.

Més informació: www.magmahc.com