Les dades de la temporada turística a Barcelona d’aquest estiu es poden llegir de múltiples maneres. La xifra global de visitants durant el mes de juliol és un record històric amb més de 825.000 viatgers que van suposar un total de 2,1 milions de pernoctacions hoteleres, segons dades de l’Ajuntament de Barcelona. Totes dues suposen al voltant del 5% més que l’any passat.

Pensem que el control sobre l’allotjament turístic il·legal està donant els seus fruits a la ciutat, el govern municipal ha entès que aquest és un element que pertorba la competència en igualtat de condicions i, a més, complica la gestió dels fluxos dels visitants ja que en l’allotjament il·legal no hi ha control i, per tant, poden suposar problemes de massificació, molèsties als veïns, seguretat, etc…

Tot i que les pernoctacions i les dades d’ocupació són positives, les preocupacions semblen ara situar-se en el perfil del turista que visita Barcelona ja que, segons el paper de restauradors, botiguers i hotelers, la despesa mitjana no s’incrementa en la mateixa mesura que el nombre de visitants, no hi ha una proporcionalitat.

Aquest és un element que és difícil d’analitzar perquè algunes dades poden arribar a ser contradictòries però hi ha una que és bastant significativa i en la que els indicadors coincideixen: en el segment dels hotels de luxe, Barcelona encara no ha recuperat les dades de RevPAR i ADR assolides en l’any 2016 que va ser l’any rècord.

Aquest fet ajuda a entendre que el perfil del visitant de la ciutat està canviant i que majoritàriament els turistes decideixen els seus viatges a última hora, tant pel que fa al destí com a l’allotjament on estaran. Les noves generacions coneixen el funcionament de les grans agències online, les OTA’s, i els hotels i apartaments es veuen obligats a ajustar els seus preus per competir amb garanties, no només amb la competència del mercat domèstic, també amb la competència global que és on cal situar a Barcelona com a destí. 

En aquest context, la visió ha de ser optimista en el sentit que Barcelona segueix atraient milions de persones però cal posar l’accent en el perfil de qui ens visita i treballar de forma coordinada per consolidar un destí que posi en valor els seus atractius culturals i artístics, de compres, de reunions i conferències, etc.

Aquesta tasca no és només promocional, és una tasca també de pensar la ciutat, de repensar i accionar els necessaris projectes d’infraestructures, d’articular estratègies metropolitanes perquè Barcelona és molt més que els seus límits administratius municipals.  Les polítiques turístiques són una part més de les polítiques ciutadanes i tots els elements que afecten als ciutadans afecten també als visitants: seguretat, serveis de neteja, mobilitat, programació cultural, esdeveniments esportius.

Aquesta visió global del turisme unida a una visió de la ciutat com a metròpoli global amb un discurs coherent és el que farà que Barcelona segueixi atraient milions de turistes i, a la vegada, que aquests siguin més semblants al perfil que és més beneficiós pel teixit econòmic i social de la ciutat. En certa manera, no es pot viure de rendes, de la feina ben feta en el passat, perquè cal seguir treballant amb intensitat en aquells elements on hi ha un marge de millora evident.

Bruno Hallé

Soci, Co-Head d’Hospitality

CUSHMAN & WAKEFIELD ESPANYA

www.cushmanwakefield.es/es-es